فرش دستباف ایرانی در تاریخ کهنسال ملتش عمری بس دراز دارد. سابقه آن حتی به دوران مادها نیز میرسد و این گنجینه در طی قرنها و اعصار همواره بِسان نگینی درخشش پر جاذبهای داشته است.فرشبافی هنری دیرینه در بین مردم شهری و روستایی و بهخصوص عشایر بوده است. طبیعت زیبای ایران زمین همواره الهامبخش دستان هنرمندانی بوده است که با تلفیق رنگ و طرح، زیباترین نقوش را در فرش دستباف بهوجود میآوردند و به دستان بافندگان توانا و خوش ذوق ایرانی میسپردند تا آنها نقشها را بر پیکره فرشها جان بخشند؛ اینگونه عظمتِ شاهکار هنرمندان ایرانی، همانند گنجینهای گرانبها سینه به سینه منتقل و حفظ شده است. دختران و پسران ایرانی از سرانگشتان بزرگترهای خود بافتن را آموختند و در زمزمه ترانههایشان این هنر را برای نسلهای دیگر به یادگار گذاشتند.
سرزمین ایران همیشه دستخوش حوادث دلخراشی بوده که هنر و صنعت این کشور را نیز تحت تاثير قرار داده است. شاید یکی از بدترین این حوادث زمانی اتفاق افتاد که سم اسبهای مغول خاک ایران را لمس کرد؛ قومی وحشی که درکی از فرهنگ و هنر نداشتند. آنها کتابخانههای بسیاری را به آتش کشیدند، هنرمندان و عالمان زیادی را کشتند و به پیکره هنر ایرانی آسیب رساندند، بالطبع هنر فرشبافی هم تا حدودی از پویایی گذشته خود فاصله گرفت ولی خوشبختانه هرگز از بین نرفت زیرا بیگانگان هیچگاه نتوانستند ارزش این هنر را از سینه هزاران ایرانی بیرون بکشند.
در قرن یازدهم هجری قمری، صفویان حکومت ایران را به دست گرفتند. برخی از شاهان صفوی علاقه وافری به هنر داشتند. آنها بستری را در کشور بهوجود آوردند که انگیزه خلق هنرهای ایرانی را به اوج شکوفایی خود رساند؛ هنر فرشبافی نیز از این پیشرفتها بینصیب نبود. نمونههای نفیس باقیمانده از دوران صفوی خود گویای اوج زیبایی و خلاقیت این هنر ارزنده میباشد. امروزه در معروفترین موزههای دنیا چندین فرش دستباف از آن دوران وجود دارد که چشم هر بینندهای را به خود جلب میکند. طراحان ایرانی در دورههای مختلف بر مضامین نقشها ودر طراحی فرش میافزودند؛ حتی مضامین عرفانی نیز در بعضی از آنها گنجانده شده بود که حاکی از اندیشه و خرد ایرانی بود. همواره بودند افرادی که فرشبافی را فراتر از یک حرفه میدانستند و نسبت به آن تعصب خاصی داشتند و آن را پویاتر مینمودند.
تجارت فرش دستباف از زمانهای دور رونق خوبی داشت ولی کمکم با پیشرفته شدن دنیای مدرن، رقابت تجاری بیشتر شد؛ تا جاییکه کشورهای زیادی با استفاده از طرحها و نقوش پر طرفدار ایرانی صنعت فرشبافی را در کشورهای خودشان اشاعه دادند. بهدلایل گوناگون انحصار تجارت و بافت فرش از اختيار تولیدکنندگان ایرانی خارج شد. در این بین تاجرانی هم بودند که فقط جنبه مادی برایشان اهمیت نداشت و فرش ایرانی را به چشم یک هویت ملی میدیدند. آنها خدمات زیادی در این زمینه انجام دادند تا فرش دستباف ایرانی را به اعتلای دوران گذشته بازگردانند.
قالی شویی و مبل شویی عباس کریمی با ارائه خدمات تخصصی شستشوی فرش دستباف در حفظ و نگهداری این هنر ایرانی کوشاست.
بدون نظر